Promjena poreznog sustava koju je Vlada vrlo nespretno najavila, i prije davanja prvih nacrta Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, a koji bi trebao stupiti na snagu danom ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju, aktualizira priču o hibridima.
>> FOTO High tech DS5 stvoren po uzoru na zrakoplov
Jeftiniji hibridi?
Naime, prema novom bi se zakonu porez, osim po vrijednosti vozila, plaćao ovisno o emisiji ispušnih plinova. Nadamo se da će - kad nacrt zakona konačno bude gotov - to značiti pojeftinjenje za automobile koji manje zagađuju. Istražili smo stoga koji se sve hibridni modeli mogu nabaviti u domaćim prodajnim salonima.
Moguće je odabrati tek među modelima sedam marki vozila. Pronašli smo 16 modela, a njih čak devet odnosi se na jednu grupaciju, japansku Toyotu. Naime, četiri modela nude se s logotipom Lexusa i još pet s Toyotinim oznakama. Francuski Peugeot ima dva modela, kao i Porsche, a po jedan nude Citroën, Kia i Volkswagen.
Slab interes kupaca
Iako danas većina proizvođača u proizvodnoj paleti ima i pokoji hibridni model, vrlo slab, gotovo nikakav interes domaćih kupaca doveli su do toga da individualci koji se ipak odluče za hibrid ostaju neshvaćeni.Podsjetimo se. Iako je uz Porsche priča o hibridnim modelima počela još prije više od 100 godina, tek intenzivnijim angažmanom Toyote s modelom Prius 1997. je došlo do ozbiljnije komercijalizacije.
Inače, Prius je nastao na posebnoj karoserijskoj izvedbi, a ne ugradnjom hibridnog sklopa u postojeći model. Sad je na tržištu već treća generacija Priusa, koji je dobio i nove izvedenice. Porsche danas - s cijenom od 1,12 milijuna kuna - ima najskuplji hibrid na tržištu - Panameru. Isti pogonski sklop od ukupno 380 KS rabi i hibridni Cayenne, koji stoji 875.000 kuna.
Hibridi su na početku bili simbioza isključivo benzinskog agregata i elektromotora, no nedavno su se u priču uključili i dizelski modeli u kombinaciji s električnim motorima. Razlikujemo paralelni i serijski hibridni sklop, a kombiniranjem raspodjele momenta (jedan pogon na prednju, a drugi na stražnju osovinu) korištenjem klasičnog motora s unutarnjim izgaranjem i elektromotora može se dobiti i svojevrstan pogon na sva četiri kotača.
Činjenica je da se za jedan prius mogu kupiti dva citroena C4, a to su ista klasa vozila.